Verkooppunt worden?
ARTIKEL 1. DEFINITIES
1.1. Retail Gifts: statutair gevestigd te Amsterdam en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 95370552.
1.2. Klant: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die een overeenkomst is aangegaan met Retail Gifts.
1.3. Onder 'algemene voorwaarden' wordt verstaan: het geheel van bepalingen zoals hierna opgenomen in de wet.
1.4. Producten: de door Retail Gifts verkochte producten. Hieronder valt, maar niet uitsluitend: het verkopen van zelf ontworpen cadeauartikelen aan bedrijven via een online webshop. Ook de verkoop van relatie- en kerstgeschenken.
1.5. Overeenkomst: de overeenkomst tussen Retail Gifts en de klant op grond waarvan Retail Gifts de dienst zal verrichten.
1.6. Informatie: alle gegevens die afkomstig zijn van de klant.
1.7. Schriftelijk: per brief, e-mail en digitale communicatie.
1.8. Vertrouwelijke informatie: alle financiële, zakelijke en persoonlijke gegevens die door de opdrachtgever en/of Retail Gifts worden ingevoerd, verwerkt en bewaard.
1.9. Website: www.retailgifts.nl.
ARTIKEL 2. TOEPASSELIJKHEID
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen van Retail Gifts, uitgebrachte offertes, tussen Retail Gifts en de klant gesloten overeenkomsten op afstand, geleverde producten en andere verrichte handelingen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
2.2. Door het ondertekenen van een overeenkomst of orderbevestiging, dan wel door via de website akkoord te gaan met het plaatsen van een online bestelling bij Retail Gifts, verklaart de klant bekend te zijn met deze algemene voorwaarden van Retail Gifts en hiermee akkoord te gaan.
2.3. In geval van strijdigheid tussen deze algemene voorwaarden en in een overeenkomst gemaakte afspraken, prevaleren de bepalingen van de overeenkomst.
2.4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op de handelingen van derden die door Retail Gifts worden ingeschakeld om de levering uit te voeren.
2.5. De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de klant wordt door de inwerkingtreding van deze algemene voorwaarden van de hand gewezen.
ARTIKEL 3. DE AANBIEDING EN DE OFFERTE
3.1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden wordt gedaan, wordt dit uitdrukkelijk in het aanbod vermeld. Indien geen termijn is aangegeven, is de aanbieding/offerte geldig tot 30 dagen na de datum waarop de aanbieding/offerte is uitgebracht. Indien de opdrachtgever een aanbieding of offerte niet binnen de daarvoor geldende termijn aanvaardt, vervalt de aanbieding of offerte.
3.2. Retail Gifts zal in de aanbieding/offerte aangeven welke producten worden aangeboden en welke bedragen de opdrachtgever verschuldigd is bij aanvaarding van de aanbieding/offerte.
3.3. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de klant mogelijk te maken. Indien Retail Gifts gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden Retail Gifts niet. Verder is Retail Gifts niet aansprakelijk voor schade ontstaan door oneigenlijk gebruik van de artikelen.
3.4. Indien blijkt dat de door de klant verstrekte gegevens ten tijde van de aanvraag of overeenkomst onjuist waren, heeft Retail Gifts het recht de betreffende prijzen en andere voorwaarden aan te passen.
3.5. In geval van een aanbieding met een factuurwaarde van meer dan € 1.000,- behoudt Retail Gifts zich het recht voor om de klant een gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling van de totale bestelling te factureren voordat Retail Gifts de bestelling zal uitvoeren of de producten zal leveren.
3.6. Alle door Retail Gifts gecommuniceerde prijzen zijn bedragen in Euro's, exclusief BTW, exclusief verzendkosten en andere vastgestelde heffingen en/of vergoedingen, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Indien er verzendkosten in rekening worden gebracht, zal dit duidelijk en tijdig voor het sluiten van de overeenkomst worden vermeld. Daarnaast worden deze kosten weergegeven in het bestelproces.
3.7. Retail Gifts behoudt zich het recht voor om prijzen tussentijds te wijzigen. Indien de prijzen van aangeboden producten stijgen na het sluiten van de overeenkomst, is de klant gerechtigd de overeenkomst op te zeggen vanaf de datum waarop de prijsverhoging ingaat. Prijsverhogingen als gevolg van een wettelijk voorschrift of bepaling zijn hierbij uitgesloten.
3.8. Retail Gifts behoudt zich het recht voor om jaarlijks de prijzen te verhogen met een percentage gelijk aan de stijging van de consumentenprijsindex, vastgesteld door het CBS. Deze prijsverhoging geeft de klant niet het recht om de overeenkomst te ontbinden.
3.9. Aanbiedingen gelden niet automatisch voor vervolgbestellingen.
3.10. Retail Gifts is niet aansprakelijk en/of aansprakelijk voor fouten in het aanbod indien de opdrachtgever redelijkerwijs kon begrijpen dat het aanbod, of een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing, verspreking of typefout bevat.
ARTIKEL 4. OFFERTE, OVEREENKOMST EN MEERWERK
4.1. Het aanbod en de overeenkomst komen tot stand op het moment dat de klant op enigerlei wijze een mededeling aan Retail Gifts doet, waarbij hij via e-mail of door het plaatsen van een bestelling via de webshop blijk geeft van aanvaarding van het aanbod. Het aanbod bevat een beschrijving van de producten. Vergissingen of fouten in het aanbod (op afbeeldingen) binden Retail Gifts niet.
4.2. Het aanbod en de aanvaarding is onherroepelijk geworden op het moment dat Retail Gifts een orderbevestiging aan de klant heeft verzonden. Nadat een overeenkomst tot stand is gekomen, kan deze alleen met wederzijdse instemming worden gewijzigd.
4.3. Nadat een overeenkomst tot stand is gekomen, zal Retail Gifts overgaan tot levering van het product binnen een redelijke termijn. Indien de klant het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt Retail Gifts onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet is bevestigd, heeft de klant de mogelijkheid de overeenkomst te ontbinden.
4.4. Retail Gifts heeft het recht om bepaalde diensten door derden te laten verrichten zonder dat zij de klant hiervan op de hoogte hoeft te stellen.
4.5. Wijzigingen in de oorspronkelijk tussen de klant en Retail Gifts gesloten overeenkomst zijn slechts geldig vanaf het moment dat deze wijzigingen door beide partijen zijn aanvaard door middel van een aanvullende of gewijzigde schriftelijke overeenkomst.
4.6. Indien de klant een overeenkomst met Retail Gifts wenst te ontbinden, is hij/zij daartoe slechts gerechtigd indien de bestelling wordt geannuleerd voordat de producten zijn verzonden. De klant dient Retail Gifts schriftelijk op de hoogte te stellen van de wens om de bestelling te annuleren.
4.7. Indien Retail Gifts door ten tijde van de aanbieding of opdrachtbevestiging onbekende omstandigheden meer werkzaamheden dient te verrichten dan in de aanbieding of opdrachtbevestiging is overeengekomen, heeft Retail Gifts het recht de daaruit voortvloeiende extra kosten aan de klant in rekening te brengen. Indien de klant bezwaar maakt tegen de extra kosten die Retail Gifts in rekening wenst te brengen, heeft de klant het recht om het nog niet uitgevoerde deel van de opdracht te annuleren, waarbij de klant gehouden is Retail Gifts te vergoeden voor de tot nu toe verrichte werkzaamheden.
ARTIKEL 5. RECHTEN EN PLICHTEN VAN RETAIL GIFTS
5.1. Retail Gifts staat ervoor in dat de aan haar verstrekte opdracht naar beste kunnen wordt uitgevoerd, met inachtneming van voldoende zorg en vakmanschap.
5.2. Retail Gifts spant zich in om de gegevens die Retail Gifts voor de opdrachtgever bewaart zodanig te beveiligen dat deze gegevens niet beschikbaar zijn voor onbevoegden.
5.3. Indien de klant klaagt over de geleverde producten, dient Retail Gifts in overleg te treden met de klant over een voor beide partijen passende oplossing.
5.4. Retail Gifts heeft het recht om een naam te plaatsen in/op de geleverde producten. De opdrachtgever is niet gerechtigd deze naamplaatje te verwijderen, behoudens in gevallen waarin Retail Gifts uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven voor verwijdering.
5.5. In aanvulling op het bepaalde in artikel 5.4 is Retail Gifts tevens gerechtigd de gegevens van de opdrachtgever op de website van Retail Gifts te publiceren en/of andere promotionele artikelen van Retail Gifts voor promotionele doeleinden.
5.6. Retail Gifts behoudt zich het recht voor om de in opdracht gemaakte ontwerpen op een later moment voor eigen verkoop aan te bieden in de webshop. Retail Gifts zal hiervoor altijd de toestemming van de opdrachtgever vragen.
ARTIKEL 6. RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE KLANT
6.1. De opdrachtgever dient zich in beginsel te houden aan de bepalingen van deze algemene voorwaarden, tenzij anders is overeengekomen.
6.2. De klant dient Retail Gifts alle juiste informatie te verstrekken waarvan de klant redelijkerwijs kan voorzien dat deze noodzakelijk is voor een correcte uitvoering van de overeenkomst. De klant is in ieder geval verplicht om wijzigingen in persoonsgegevens, bedrijfsgegevens of andere door Retail Gifts gevraagde wijzigingen in persoonsgegevens, bedrijfsgegevens of andere informatie onmiddellijk door Retail Gifts te melden.
6.3. Indien, in afwijking van artikel 6.2, de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Retail Gifts zijn verstrekt, heeft Retail Gifts het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten aan de klant in rekening te brengen.
6.4. De klant dient wijzigingen in naam, adres, e-mail en desgevraagd het banknummer altijd onverwijld schriftelijk aan Retail Gifts door te geven.
6.5. Indien Retail Gifts inloggegevens aan de klant verstrekt, dan is de klant verantwoordelijk voor deze gegevens. Retail Gifts is niet aansprakelijk voor misbruik of verlies van de inloggegevens en mag erop vertrouwen dat de Klant degene is die inlogt met behulp van de aan de Klant verstrekte inloggegevens.
6.6. In geval van klachten over de door Retail Gifts geleverde producten dient de klant deze klachten binnen 30 dagen na levering van de producten aan Retail Gifts kenbaar te maken. De klant vrijwaart Retail Gifts één jaar na levering voor alle rechtsvorderingen als gevolg van geleverde producten.
6.7. Indien de klant opdracht geeft aan Retail Gifts tot het maken van gepersonaliseerde artikelen, vervalt de mogelijkheid tot annulering.
6.13. Het risico van verzending van de bij Retail Gifts bestelde producten naar de klant ligt geheel bij de klant. Retail Gifts verstuurt de producten met pakketpost van DHL, PostNL en DPD. Retail Gifts is niet aansprakelijk voor verlies of onjuiste levering van het product indien door de klant een onjuist afleveradres is opgegeven.
6.14. Indien de klant bij ontvangst van een verzonden pakket een beschadigd pakket ontvangt, dient de klant foto's te maken van het beschadigde pakket en het pakket gesloten te laten. De klant neemt vervolgens binnen 5 dagen na ontvangst van het pakket met de geleverde producten contact op met Retail Gifts. Zodra de klant de beschadigde verpakking opent of te laat contact opneemt met Retail Gifts, kan de klant geen aanspraak meer maken op enige garantie.
ARTIKEL 7. LEVERING EN LEVERTIJD
7.1. De door Retail Gifts opgegeven levertijd gaat in na het sluiten van de overeenkomst en na ontvangst van alle benodigde informatie en/of materialen van de klant. In het geval van producten zal Retail Gifts bestellingen binnen 2 tot 3 werkdagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen en afhankelijk van de voorraad. Indien de levering vertraging oploopt, of indien een bestelling niet/slechts gedeeltelijk kan/kan worden uitgevoerd, wordt de klant hiervan op de hoogte gebracht, doch uiterlijk binnen 30 dagen na het plaatsen van de bestelling. Op dat moment kan de klant besluiten de overeenkomst te ontbinden en heeft hij dan recht op restitutie van het betaalde bedrag.
7.2. De klant is verplicht al het nodige te doen om een tijdige levering door Retail Gifts mogelijk te maken, waaronder het tijdig verstrekken, waaronder begrepen het tijdig verstrekken, zoals bepaald in artikel 6.2.
7.3. Tenzij het tegendeel wordt bewezen, komt de leveringsverplichting van Retail Gifts tot stand zodra de door Retail Gifts geleverde zaken eenmaal aan de klant zijn aangeboden.
7.4. Geleverde zaken worden geacht aan de overeenkomst te beantwoorden in geval van normale en minimale afwijkingen, variaties of verschillen in uitvoering. Hetzelfde geldt voor verschillen in kleur, afmetingen en prints.
7.5. Retail Gifts levert haar producten en diensten uitsluitend aan klanten die de minimumleeftijd van 18 jaar hebben bereikt. Bij het online bestellen van artikelen met alcohol wordt bij aflevering van de producten om een geldig legitimatiebewijs gevraagd door de pakketbezorger. Indien de klant geen geldig legitimatiebewijs kan tonen, wordt het pakket niet afgeleverd en retour gestuurd naar Retail Gifts.
ARTIKEL 8. BETALING
8.1. De betalingsverplichting van de opdrachtgever gaat in op de dag dat de overeenkomst wordt gesloten.
8.2. Bij de eerste bestelling hanteert Retail Gifts eenmalig een directe betaling via IDEAL, vervolgens de bestelling wordt klaargemaakt en verzonden. De betaalwijze bij de vervolgbestellingen kan na deze eerste bestelling omgezet worden naar verkoop op rekening. De klant ontvangt bij deze betaalkeuze de factuur zodra de bestelling door Retail Gifts is verzonden. Alle door Retail Gifts verzonden facturen dienen binnen 14 dagen door de klant te worden voldaan, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
8.3. Indien klant niet tijdig aan zijn betalingsverplichting voldoet is de klant van rechtswege in verzuim zonder dat een nadere ingebrekestelling nodig is.
8.4. Bij een niet tijdige betaling is de klant, naast het verschuldigde bedrag vermeerderd met de wettelijke (handels)rente, gehouden tot betaling een volledige vergoeding van zowel buitengerechtelijke als gerechtelijke incassokosten, welke ten minste 15% van het factuurbedrag met een minimum van €150,- excl. BTW bedragen en tevens de kosten voor juristen, advocaten, deurwaarders, incassobureaus en de eventuele gerechtelijke procedure bij de rechtbank of het gerechtshof.
8.5. De vordering tot betaling is onmiddellijk opeisbaar indien de klant in staat van faillissement wordt verklaard, surseance van betaling aanvraagt, of algemeen beslag wordt gelegd op het vermogen van de klant, de klant overlijdt en voorts indien de klant in liquidatie gaat of wordt ontbonden.
8.6. In voornoemde gevallen heeft Retail Gifts tevens het recht de uitvoering van de overeenkomst of enig niet nagekomen onderdeel daarvan zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst te beëindigen of op te schorten, zonder dat dit recht heeft op vergoeding van de daardoor door de klant geleden schade.
8.7. De klant gaat ermee akkoord dat Retail Gifts elektronisch factureert. Indien de klant een factuur per post wenst te ontvangen, behoudt Retail Gifts zich het recht voor om extra kosten van € 2,50 per factuur in rekening te brengen.
8.8. De klant kan bezwaren tegen de door Retail Gifts verzonden facturen binnen 7 dagen na factuurdatum schriftelijk aan Retail Gifts kenbaar maken. Na ontvangst van het bezwaarschrift zal Retail Gifts onderzoek doen naar de juistheid van het factuurbedrag. Bezwaren tegen verzonden facturen schorten de betalingsverplichting van de klant niet op.
8.9. Alle door Retail Gifts geleverde producten blijven eigendom van Retail Gifts totdat alle door de klant aan Retail Gifts verschuldigde bedragen zijn voldaan.
ARTIKEL 9. EIGENDOMSVOORBEHOUD & INTELLECTUEEL EIGENDOM
9.1. Alle rechten van intellectuele eigendom op alle ter beschikking gestelde documentatie, aanbiedingen, tekeningen en modellen, alsmede voorbereidend materiaal daarvan, berusten uitsluitend bij Retail Gifts, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
9.2. De door Retail Gifts geleverde producten, geheel of gedeeltelijk, mogen nimmer worden verveelvoudigd of doorverkocht aan andere detailhandelaren of groothandels, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Ook doorverkoop en distributie anders dan in de fysieke winkel en/of webshop van de klant is niet toegestaan.
9.3. De inhoud van de website, waaronder begrepen maar niet beperkt tot: de teksten, afbeeldingen, vormgeving, merken en domeinnamen, zijn eigendom van Retail Gifts en worden beschermd door auteursrechten en intellectuele of industriële eigendomsrechten die bestaan onder het toepasselijke recht. Het is gebruikers van de website niet toegestaan de website of enig onderdeel daarvan te verveelvoudigen of beschikbaar te stellen zonder toestemming van Retail Gifts.
9.4. Alle auteursrechten en intellectuele eigendomsrechten op door Retail Gifts ontwikkelde producten van de menselijke geest zijn en blijven het exclusieve eigendom van Retail Gifts.
9.5. Alle informatie die door de klant wordt gepubliceerd via de door Retail Gifts geleverde producten blijft eigendom van de klant.
9.6. Retail Gifts is niet verantwoordelijk voor enige informatie/inhoud die door de klant op de servers van Retail Gifts wordt geplaatst. Indien de door de klant geplaatste informatie/inhoud op enigerlei wijze inbreuk maakt op rechten van derden of in strijd is met wet- en regelgeving, vrijwaart de klant Retail Gifts voor eventuele aanspraken tot schadevergoeding van derden als gevolg van het handelen van de klant.
9.7. Elke handeling die in strijd is met artikel 9.2 en artikel 9.3 zal worden beschouwd als inbreuk op het auteursrecht.
9.8. In geval van inbreuk heeft Retail Gifts recht op een schadevergoeding gelijk aan ten minste tweemaal de licentievergoeding die zij voor een dergelijke vorm van gebruik in rekening brengt, zonder het recht op enige schadevergoeding te verliezen.
ARTIKEL 10. AANSPRAKELIJKHEID
10.1. Iedere overeenkomst tussen Retail Gifts en de klant kan worden aangemerkt als een inspanningsovereenkomst. Retail Gifts kan dan ook nooit aansprakelijk worden gesteld voor niet behaalde resultaten.
10.2. In het onwaarschijnlijke geval Retail Gifts aansprakelijk mocht worden gehouden zoals bepaald in artikel 10.1, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot vergoeding van directe schade tot maximaal eenmaal het bedrag van de voor die overeenkomst bedongen prijs (exclusief BTW). Dit bedrag zal niet hoger zijn dan €500,= en zal in ieder geval altijd beperkt zijn tot maximaal het bedrag dat de verzekeraar in het desbetreffende geval aan Retail Gifts uitkeert.
10.3. In aanvulling op artikel 10.2 is Retail Gifts uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend
verstaan – de redelijke kosten gemaakt ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden;
– de redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Retail Gifts aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zover deze aan Retail Gifts kunnen worden toegerekend;
– redelijke kosten gemaakt ter voorkoming of beperking van de schade, voor zover de klant aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in dit artikel.
10.4. Retail Gifts sluit alle aansprakelijkheid uit voor indirecte schade die wordt geleden door het gebruik van door Retail Gifts geleverde producten, met uitzondering van situaties waarin de schade te wijten is aan opzet aan de zijde van Retail Gifts.
10.5. In ieder geval kan Retail Gifts nimmer aansprakelijk worden gesteld voor: gevolgschade, schade door gemiste besparingen, schade door stagnatie van de bedrijfsvoering, gederfde winst en schade door verlies van gegevens bij de uitvoering van de overeenkomst.
10.6. Voorts is Retail Gifts nimmer aansprakelijk voor door de klant geleden schade in geval van onvermogen tot levering. Retail Gifts is afhankelijk van haar leveranciers.
10.7. De klant vrijwaart Retail Gifts voor alle aanspraken tot schadevergoeding van derden ter zake van schade die op enigerlei wijze is ontstaan door onrechtmatig of onzorgvuldig gebruik van de door Retail Gifts aan de contractant geleverde producten.
ARTIKEL 11. ONDERBREKING VAN DE DIENSTVERLENING EN OVERMACHT
11.1. Retail Gifts is niet gehouden tot nakoming van haar verplichtingen uit de overeenkomst indien nakoming door overmacht onmogelijk is geworden. Indien de overmacht gedurende een periode van 90 dagen voortduurt, zijn beide partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden. Wat reeds is gepresteerd in het kader van de overeenkomst zal dan naar evenredigheid worden verrekend.
11.2. Retail Gifts is in haar bedrijfsvoering afhankelijk van de medewerking, diensten en leveringen van derden op wie Retail Gifts weinig of geen invloed heeft. Retail Gifts kan dan ook op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor welke schade dan ook die voortvloeit uit een situatie waarin de tekortkoming kan worden toegerekend aan een derde met wie Retail Gifts een overeenkomst heeft gesloten.
11.3. Onder overmacht wordt in aanvulling op het bepaalde in lid 11.2 met zekerheid verstaan al hetgeen in de wet en jurisprudentie is aanvaard.
11.4. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan elke omstandigheid die onafhankelijk is van de wil van Retail Gifts – ook indien deze ten tijde van het sluiten van de overeenkomst te voorzien was – waardoor de nakoming van de overeenkomst blijvend of tijdelijk wordt verhinderd, waaronder begrepen maar niet beperkt tot: werkstakingen, buitensporig ziekteverzuim van personeel van Retail Gifts, vervoersmoeilijkheden, brand, overheidsmaatregelen, epidemieën, pandemieën, onderbrekingen van de bedrijfsvoering bij Retail Gifts, wanprestatie van de toeleveranciers van Retail Gifts waardoor Retail Gifts niet (meer) aan haar verplichtingen jegens de klant kan (kunnen) voldoen, alsmede andere ernstige storingen in het gezelschap van Retail Gifts of haar leveranciers.
11.5. In geval van overmacht heeft Retail Gifts het recht om naar eigen keuze de leveringstermijn te verlengen voor de duur van de overmacht of de overeenkomst te ontbinden voor zover deze nog niet is nagekomen, zonder dat Retail Gifts gehouden is tot enige schadevergoeding in welke vorm dan ook, behoudens het bepaalde in artikel 78 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.
ARTIKEL 12. DUUR VAN DE OVEREENKOMST, OPZEGGING EN OPZEGGING
12.1. De overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit het aanbod anders volgt of partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen. Het recht van tussentijdse opzegging van de overeenkomst door de klant is uitgesloten, onverminderd de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden.
12.2. Beide partijen, zowel de klant als Retail Gifts, zijn slechts bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien de wederpartij, na een deugdelijke en zo gedetailleerd mogelijke schriftelijke ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn is gesteld om de tekortkoming te herstellen, toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van de wezenlijke verplichtingen uit de overeenkomst.
12.3. Onverminderd het bepaalde in artikel 8.3 kan Retail Gifts de overeenkomst met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk ontbinden door middel van een schriftelijke mededeling zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst in geval van dringende redenen, waaronder in alle gevallen waarin
– aan de klant (voorlopige) surseance van betaling wordt verleend;
– ten aanzien van de klant faillissement wordt aangevraagd of uitgesproken;
– het vermoeden bestaat dat klant bij verlenging van de overeenkomst niet aan zijn of haar betalingsverplichting kan voldoen;
– de klant handelt in strijd met de openbare orde of goede zeden, dan wel enige verplichting die voortvloeit uit de overeenkomst met Retail Gifts;
– Klant inbreuk maakt op de rechten van derden;
– klant handelt in strijd met redelijke richtlijnen of instructies van Retail Gifts;
– Klant reageert niet op correspondentie per e-mail, telefoon en/of schriftelijk, al dan niet per aangetekende brief;
– in geval van terugkerende betalingsproblemen.
Retail Gifts is nimmer aansprakelijk voor enige schade als gevolg van deze beëindiging zoals bepaald in artikel 12.3.
12.4. Indien de klant op het moment van de opzegging als bedoeld in de artikelen 12.2 en 12.3 reeds prestaties ter uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, komen deze prestaties en de daarmee samenhangende betalingsverplichting niet tot staving vatbaar. Bedragen die Retail Gifts voorafgaand aan de ontbinding heeft gefactureerd in verband met hetgeen zij ter uitvoering van de overeenkomst reeds heeft gepresteerd of geleverd, blijven met inachtneming van het bepaalde in de vorige volzin volledig opeisbaar en worden op het moment van ontbinding onmiddellijk opeisbaar.
12.5. Retail Gifts behoudt zich het recht voor haar algemene voorwaarden te wijzigen, ook voor reeds bestaande overeenkomsten. Indien Retail Gifts overgaat tot wijziging van de algemene voorwaarden, zal zij de klant hiervan op de hoogte stellen. Het staat de klant dan vrij de overeenkomst te ontbinden vanaf het moment dat de nieuwe algemene voorwaarden in werking treden of tot zeven dagen na het in werking treden van deze nieuwe algemene voorwaarden.
ARTIKEL 13. OVEREENSTEMMING
13.1. Bij de uitvoering van de overeenkomst zal Retail Gifts zoveel mogelijk streven naar het in de offerte overeengekomen beoogde resultaat.
Indien naar het oordeel van de klant de aangeleverde resultaten niet overeenkomen met het beoogde resultaat dat in de offerte is overeengekomen, zullen de klant en Retail Gifts met elkaar in overleg treden om ervoor te zorgen dat de aangeleverde resultaten toch voldoen aan de beoogde resultaten.
13.2. In aanvulling op het bepaalde in artikel 13.1 worden de kosten voor het meerwerk als bedoeld in dat artikel aan de klant gefactureerd conform de normale tarieven van Retail Gifts, tenzij de klant naar het oordeel van Retail Gifts aannemelijk kan maken dat de afwijkingen in het resultaat het gevolg zijn van de gebrekkige uitvoering van de overeenkomst aan de zijde van Retail Gifts
13.3. Indien komt vast te staan dat de gebrekkige uitvoering van de door Retail Gifts te leveren producten voor rekening van Retail Gifts is, heeft de klant geen recht op schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst, behoudens zoals bepaald in deze voorwaarden.
ARTIKEL 14. BIJZONDERE BEPALINGEN
14.1. Als de klant gepersonaliseerde producten bestelt, of als een bestelling meer dan € 1.000 bedraagt, moet de factuur geheel of gedeeltelijk worden betaald voorafgaand aan de levering of productie van de gepersonaliseerde producten.
14.2. Indien geen tijdstip van levering is overeengekomen, dient de klant de producten in ontvangst te nemen, dan wel Retail Gifts in de gelegenheid te stellen de producten te leveren, binnen een maand na het plaatsen van de bestelling/het geven van de bestelling. De producten dienen uiterlijk binnen zes maanden na het plaatsen/geven van de bestelling in het bezit te zijn van de klant.
14.3. Bij overtreding van artikel 14.2 heeft Retail Gifts het recht opslagkosten in rekening te brengen. Deze kosten bedragen minimaal 1% van het overeengekomen factuurbedrag per maand.
14.4. De geldigheid van aanbiedingen en/of kortingen en de houdbaarheid/inhoud van bepaalde artikelen worden duidelijk op het artikel vermeld en tevens geregistreerd in een logboek van Retail Gifts. Alle producten van Retail Gifts zijn voorzien van een unieke barcode.
14.5. Een door Retail Gifts te bepalen verpakking is bij elk type product in de prijs inbegrepen, onverminderd het recht van Retail Gifts om statiegeld te vragen. Herbruikbaar verpakkingsmateriaal blijft eigendom van Retail Gifts en dient op verzoek van Retail Gifts zo spoedig mogelijk te worden geretourneerd. Retail Gifts is dan ook niet verplicht om verpakkingsmateriaal terug te nemen.
14.6. Retail Gifts biedt exclusiviteit op haar producten aan klanten die regelmatig per jaar bestellen en het gehele of nagenoeg gehele assortiment afnemen. Door het plaatsen van een bestelling komt de exclusiviteit tot stand door de klant. De verkooplocatie wordt vrijgegeven als er niet binnen 6 maanden een vervolgorder volgt. Levering geschiedt uitsluitend in fysieke winkels en/of fysieke winkels met een webshop. Als de klant alleen een webshop heeft, worden er in die situatie geen producten verkocht, dan kan Retail Gifts geen exclusiviteit garanderen.
ARTIKEL 15. OVERIGE BEPALINGEN EN TOEPASSELIJK RECHT
15.1. Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden onverminderd van kracht en zullen Retail Gifts en de opdrachtgever in overleg treden om nieuwe bepalingen overeen te komen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepaling in acht worden genomen.
15.2. Indien de klant in zijn opdracht bepalingen of voorwaarden opneemt die afwijken van, of niet voorkomen in, deze algemene voorwaarden, binden Retail Gifts slechts indien en voor zover Retail Gifts deze uitdrukkelijk schriftelijk heeft aanvaard.
15.3. Mocht Retail Gifts op eigen initiatief ten gunste van de klant afwijken van de Algemene Voorwaarden, dan kan de klant hieraan nimmer rechten ontlenen.
15.4 Eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de opdrachtgever zijn niet van toepassing.
15.5. Rechten en verplichtingen die voortvloeien uit een overeenkomst kunnen door de klant slechts worden overgedragen aan een derde indien Retail Gifts hiervoor schriftelijk toestemming heeft gegeven.
15.6. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Retail Gifts partij is, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
15.7 De klant en Retail Gifts zullen eventuele geschillen eerst in onderling overleg en in der minne trachten op te lossen alvorens zich tot de rechter te wenden.
15.8. Indien dwingendheidsregels niet anders bepalen, is de bevoegde rechter in het arrondissement Den Haag in eerste aanleg bevoegd om kennis te nemen van geschillen tussen Retail Gifts en de klant.
Opgestelde versie: december 2024